Hello Sydney!

Igår kom vi fram till Sydney, och dagen idag har vi ägnat åt att utforska de mest klassiska delarna av staden.

Vi tog tåget in från flygplatsen i Sydney – mycket smidigt eftersom vårt hotell låg bara nåt kvarter bort från en av stationerna. Som bonus fick vi redan på resan in till stan en första glimt av den ikoniska bron från tågfönstret.

Det var nästan lite ovant att checka in på hotell efter en resa som hittills bara bestått av boende med självhushåll i en eller annan tappning: lägenhet, lånat hus, husbil. Utsikten med ”operahusglimt” (ej i bild…) uppskattades i alla fall.

På morgonen tog det en stund att förklara för Aron det här konceptet med att vi inte skulle äta frukost på vårt rum…istället drog vi oss ut i stan för att leta upp ett ställe att hitta frukost på, eller ja när vi väl kom iväg var det väl snarare brunch som gällde. Vi hamnade till slut på ett ställe vid namn ”Pancakes on the Rocks” som ligger just i stadsdelen The Rocks. Som namnet antyder är pannkakor deras grej, och storyn är att ett antal australiensare åkte på roadtrip i USA och märkte hur populärt det var med pannkakor på restauranger där, så när de återvände hem tyckte de att konceptet borde kunna funka där också. Sagt och gjort, de öppnade en pannkaksrestaurang i Adelaide och resten är som de säger historia – nu finns de på en hel hög ställen i Australien. Jag och Gunilla mumsade glatt i oss, medan barnen förvånande nog var rätt skeptiska till den amerikanska/australiensiska varianten av pannkakor som ju är lite tjockare och mer som…sockerkaka (?) jämfört med våra svenska. Detta trots att deras pannkakor lades upp på ytterst publikfriande sätt.

Vi fick i alla fall i barnen tillräckligt mycket energi för att bygga upp en entusiasm för vidare äventyr i staden.

Vi tog oss upp i ett av tornen vid brofästena där vi fick fina vyer över hela hamnen. För mig och Gunilla var det i och för sig ingen ny upplevelse då vi gjorde precis samma sak på vår resa 2009, men det gjorde absolut ingenting, för de här vyerna har vi inte tröttnat på.

En promenad som var tänkt att gå ut till mitten av bron och sen tillbaka blev istället en promenad hela vägen över till andra sidan på grund av ivrigt rusande barn som vi hade fullt sjå att hålla uppe takten med! För att inte dränera dem på all energi tog vi lite paus för fika och lek vid en lekplats vid brofästet (av någon konstig anledning tillför lek energi) och sen tog vi båt tillbaka till ”vår” del av stan för att ta en närmare titt på operahuset, och för att få lite mer vyer mot bron. Till vår förtjusning hette båten vi åkte med för övrigt ”Ferry McFerryface”!

Operahuset klätt i svenskt kakel från Höganäs i närbild

Efter allt detta hade vi hunnit arbeta upp hungern rejält så vi slog oss ner vid ett ställe på piren för middag, och drog sen vidare tillbaka till hotellet där barnen slocknade nästan direkt. Ellen repade sig efter en stund medan Aron i skrivande stund fortfarande ligger utslagen och vi funderar som bäst på om han ska få sova vidare för natten eller inte…imorgon blir det nya äventyr!