En tidig morgon

Vi ställde väckarklockan på 05.00 denna morgon. 05.00!!! På semestern!!! Kanske bra att vänja in sig i för kommande jobbvecka i och för sig? Vi börjar så smått komma in på tankarna att vi snart ska återvända till Sverige och barnen börjar längta hem till huset, kompisarna och släktingar och vi ser vackra vinterbilder hemifrån och kan nog snart tänka oss att byta ut 30 graders hetta på brända axlar mot härlig vinter med skid- och skridskoåkning. Kan ni lova att det är finvinter och ingen slask kommer vi gärna tillbaka!

Vad var då anledningen till den tidiga morgonen? Jo vi var inbokade på en tur till Fraser Island, världens största sandö. Den finns med på UNESCOs världsarvslista och är det enda stället där det växer regnskog direkt ur sanden. Det finns även flera sötvattensjöar på ön, som sammanlangt har så mycket sötvatten så det skulle räcka att fylla Sydeney harbour. Dessutom finns det ganska gott om dingos, som är några av de få renrasiga exemplaren kvar.

För att ta sig till ön gäller det att ha ett fordon anpassat för att köra i mjuk sand. Varken jag eller Patrik tyckte det var så väldigt spännande att köra själva där utan var snarare mer nöjda med om någon erfaren guide kunde ta oss runt och säkerställa att vi inte körde fast oss, därför var vi alltså inbokade på denna tur, med avfärd från en hållplats utanför hotellet kl. 06.15! Att ta sig upp till ”färjeläget” (som helt enkelt var sandstranden på fastlandssidan) tog lite mer än två timmar. Medan vi väntade på färjan såg guiden plötsligt två delfiner som simmade nära stranden så han körde vänligt nog runt bussen (som inte var någon vanlig buss utan nån slags all terrain lastbilsvariant) så alla skulle kunna se delfinerna.

Väl ute på ön fick vi även chansen att se dingos, men som tur var från bussen för som guiden skrämt upp oss med hur farliga de kunde vara var jag inte ett dugg sugen på att träffa på någon!

Vi såg även kängurur och några ödlor under dagen.

Det känndes lite märkligt att köra längs med stranden och även möta andra fordon som om det var en vanlig väg.

När vi sedan svängt av in mot ön med sikte på att bada i en av sjöarna kändes den släta sandstranden som en mycket mer lämpad väg än de två sanddiken vi nu försökte ta oss fram i. Men fordonet och föraren var väl anpassade för uppgiften och det gick bra, även de gånger vi fick möte! (Inledningsvis hade han dock skämtat och sagt att detta var hans första dag på jobbet och han hade nyss fått sitt körkort…)

Bad i Lake McKenzie

Återbruk av hemmapåse för våta badkläder!

Vi hann även med en vandring i regnskogen och barnen kämpade på tappert. Det var ju varmt och alla andra vuxna gick mycket snabbare. Men vi kom fram till slut vi med, inte så långt efter de andra och några kom fram och var imponerade av vilka duktiga ”walkers” våra barn var. De fick även beröm av guiden när vi klev av bussen hemmavid för att de varit så duktiga under dagen och ytterligare några av resenärerna kom fram och sa att de tyckte våra barn uppfört sig så bra under hela dagen. Då blir man stolt som förälder!

Höga raka träd

Det var ett lite pressat tidsschema på Fraser Island tyckte jag när vi var där, eftersom vi gärna stannat längre och badat och tagit lite lugnt vid lunchen där, men det förklarades sen av att vi behövde beakta tidvattnet för att kunna köra längs med vissa stränder hemåt.

Skylt vid en strand på fastlandet. Kändes märkligt att kryssa förbi någon badhandduk med ett sånt monsterfordon vi kom med. Men största delen av stränderna var dock folktomma.

Vi hade ju dessutom en ganska god bit hem. Vi kom hem igen ca 12 timmar efter att väckarklockan ringt på morgonen!

Ett svar på ”En tidig morgon”

1. Alltså, jag är ledsen att göra er besvikna, men snön är på väg bort… Väldigt tråkigt!